Een goede scheidingsmelding is te leren
Veel problemen bij een scheiding kunnen voorkomen worden door een goede scheidingsmelding. Dat lijkt een open deur nu u dit leest, maar in werkelijkheid kan de wijze waarop u uw partner vertelt te willen scheiden vanaf dit prille begin het verloop van uw scheiding bepalen. Hoe de scheidingsmelding naar kinderen zou kunnen, leest u in het artikel “Hoe vertel ik het onze kinderen dat wij gaan scheiden”.
Tips voor een goede scheidingsmelding
Kies een rustig moment, een moment waarop uw partner de tijd heeft. Vertel rustig dat u scheiden wilt. Licht dit toe in hoofdzaken. Verklaar u bereid tot praten over een regeling, maar ga op dat moment niet op de regeling in. Maak de ander niet angstiger dan hij of zij al is. Spreek niet over derden of over relaties met derden, maar concentreer u op de relatie van u beiden. Derden zijn niet de oorzaak van het beëindigen van deze relatie en leiden de aandacht af. Bedenk dat scheiden het omgekeerde is van trouwen of samenwonen. Vergeet dan ook niet om gevoelens met elkaar uit te wisselen.
Het kan zijn dat uw partner de melding niet 'hoort'. Ontkenning is een veel voorkomende reactie op een ernstig bericht. Als u dat vermoedt, moet u de melding een tijdje later herhalen.
De reactie van uw partner
Geef ruimte voor reacties, ook na dagen of weken. Wees bedacht op onverwachte reacties van uw partner; deze kunnen ook tegenstrijdig aan de gebruikelijke handelwijze. Wie van nature stil is, kan heftig en luid reageren, wie van nature extravert is, kan reageren met zwijgen.
De reactie van uw partner kan overdreven overkomen. De woorden kunnen veel groter en harder zijn dan is bedoeld. U moet die woorden dan ook niet letterlijk nemen. Degene die meldt, heeft een voorsprong en kon zich voorbereiden op wat hij of zij ging zeggen. Voor de ander komt het onverwacht. Als deze reageert met 'val dood', is dat een emotionele expressie, geen serieuze informatie. Als de ander gaat dreigen: 'Je krijgt geen cent' of 'Je bent je kinderen kwijt', doet deze dat uit angst en emotie. Neem de woorden niet letterlijk; neem wel de emotie serieus.
Registreer bij uzelf ook uw gevoelens. Soms zijn er bij uw partner gevoelens van opluchting. Degene die de melding doet kan, paradoxaal genoeg, ook de brenger van een goede boodschap zijn. De ander lukte het simpelweg niet om zelf met deze boodschap te komen.
Hoe zoekt u hulp bij uw echtscheiding?
Scheiden vraagt om deskundige hulp. Die deskundigheid vindt u bij een advocaat of bij een scheidingsbemiddelaar ook wel mediator genoemd. Bij deze scheidingsmediator zijn beide partijen aanwezig en kan de scheidingsmelding in zo'n geval alsnog plaatsvinden aan de bemiddelingstafel. Als mediator zorgen wij ervoor dat de een rustig kan uitspreken terwijl de ander kan luisteren en de ruimte krijgt om te reageren. Ook voor emotionele reacties van uiteenlopende aard is er plaats.
- van woede en verwijt : “Dat had je wel eens eerder kunnen zeggen”, “Dus alles is voor niks geweest”;
- van agressie: “Wat ben jij een schoft”;
- van schuld: “Ik heb 't verkeerd gedaan, ik had...”;
- van schuldtoewijzing: “Jij hebt niks aan ons huwelijk gedaan, ik moest alles alleen doen.”
Na de voltooiing van de scheidingsmelding gaat de scheidingsaanvaardingstijd in. Deze duurt normaliter twee tot drie weken. Afhankelijk van de overheersende emoties lukt het uw partner te luisteren naar uw suggestie om deskundige hulp in te schakelen. Leg hem of haar uit dat u het voor u beiden van belang vindt, dat er een goede regeling komt. Vertel rustig dat een neutrale deskundige wat u betreft de voorkeur heeft en dat u zich samen met uw partner wenst te oriënteren.
Wanneer u met ons belt voor een kennismakingsgesprek, dan is het voldoende om toe te lichten dat dit gesprek gaat over een echtscheidingsmediation. De achtergronden ervan willen wij pas van u weten als u hebt besloten dat wij voor u de juiste mediator zijn. Het vaststellen daarvan staat centraal in het kennismakingsgesprek, dat wij bij voorkeur met u beiden tegelijkertijd hebben.
Bel voor een afspraak met:
regio Amsterdam - Zaanstreek - Waterland |
020 - 482.58.42 |
regio Het Gooi - De Ronde Venen - Hilversum |
0294 - 25.34.44 |
Deel dit artikel met anderen